Tunturimaista tunnelmaa ja komeita vaaramaisemia Riisitunturilla – Riisin rääpäsy

Kävimme Riisitunturilla edellisen kerran kesällä 2021 ja ihastuimme silloin kansallispuiston maisemiin ja tunnelmaan. Heinäkuussa 2022 liikuimme Kuusamon seudulla ja päätimme poiketa Riisitunturille edellisen kesän hyvien kokemusten pohjalta. Kävelimme tällä kertaa Riisin rääpäsy reitin, joka oli 4,3 km mittainen ympyräreitti. Reitti kiersi parkkipaikalta tunturin laelle ja palasi autiotuvan kautta takaisin.

Kesällä 2021 kiersimme pidemmän Riisin riettaan (10,7 km), josta kertomus tässä: Erikoisia rinnesoita Riisitunturilla

Aamupäivällä sää oli sateinen ja sääennuste lupasi kosteaa päivää. Pahimman sadekuuron jälkeen saavuimme lähes tyhjälle Riisitunturin pysäköintialueelle, joka oli todella suuri. Parkkiin mahtuisi silmämääräisesti satoja autoja ja siellä oli omat paikkansa linja-autoille ja matkailuautoille. Nyt parkissa oli vain kouralinen autoja. Pysäkäintialueen laidalla oli Tykky kahvila, josta olisi saanut pientä purtavaa. Meillä oli omat eväät pakattuna reppuun, joten emme käyneet kahvilassa vaan jatkoimme suoraan polulle.

Reitti tunturille oli hyväkuntoinen. Reitti oli pääosin sorattua väylää, jossa ei ollut vaaraa kompastella kiviin tai juuriin. Tällaiselta polulta oli mukava ihailla maisemia kun ei tarvinnut katsella jatkuvasti jalkoihin. Nousu tunturin laelle oli loiva ja pitkä. Loivasta nousukulmasta huolimatta hiki tuli pintaan. Alussa polku kulki tunturimetsässä. Matkan edetessä puut vähenivät ympäriltä. Maisema Kitkajärvelle avautui noin kilometrin kävelyn jälkeen. Kitkajärvi näkyi etualalla ja horisontissa nousi vaaroja kuten Ruka ja Valtavaara. Maisemaa ihaillessa oli hyvä pysähtyä huilimaan.

Maisemaa polulta Kitkajärven suuntaan
Kitkajärvi

Polku kaarsi oikealle ja nousi loivasti tunturin korkeimmalle kohdalle. Riisitunturin laki oli tasaisen loiva ja korkeimman kohdan paikka jäi lähinnä arvailujen varaan. Korkeimman kohdan liepeillä oli risteys, josta erkani pidempi Riisin rietas reitti, jonka olimme kävelleet edellisen kesänä. Laakealla laella pensaat estivät maiseman näkyvyyttä ja polkuja piti kävellä eri kohtiin, jotta maisemaa sai ihailtua eri suuntiin.

Kaunista vaaramasemaa värittivät matalalla vaeltavat kuuropilvet ja niiden maahan laskevat suihkut. Utu muodosti maisemaan kerroksellisuutta. Mietimme hetken, tuleeko horisontissa oleva sadekuuro päälle ja valmistauduimme ottamaan sadeviitat esiin. Kuuro vaelsi ohi ja sää tunturissa pysyi kuivana. Mielestäni aurinkoinen ilma on aivan yliarvostettu. Sateinen sää saattaa olla hyvin miellyttävä ja kuvauksellinen, kunhan on sopivat varusteet mukana ja vaatteet saa pidettyä kuivana.

Ikkunalampi

Ikkunalampi on mainittu olevan yksi tämän reitin kohokohdista. Lampi näyttää kuvissa olevan osa horisonttiin kurottavaa maisemaa. Oli jännä nähdä lampi omin silmin.

Huipulta polku laskeutui hiukan alaspäin ja saapui lammelle muutaman sadan metrin kävelyn jälkeen. Lammen rannalle oli rakennettu pitkospuut ja katselupenkki. Tuulenvire nostin pitkulaisen lammen pintaan väreitä, mutta tästä huolimatta optinen illuusio horisonttiin jatkuvasta lammesta oli ilmeinen. Lampi näytti ikään kuin sulautuvan taustalla näkyvään Kitkajärveen. Illuusio korostui sopivasta kulmasta kuvattaessa.

Vieno tuulenviren väreili ikkunalammen pinnassa
Rakenteet olivat huonossa kunnossa ja uusia lautoja oli tuotu paikalle korjausta varten

Autiotupa

Ikkunalammen jälkeen polku saapui Riisitunturin autiotuvalle. Tuvan vieressä oli suuri ja suojaisa keittokatos. Lisäksi alueella oli puuliiteri, puucee ja avoin tulipaikka.

Keittokatoksessa oli muita retkeilijöitä paistamassa makkaraa. Asetimme omat folioon pakatut eväämme parilalle. Folioon oli pakattu keitettyjä perunoita, tomaatteja, kanamakkaroita, yrttejä ja pähkinöitä. Eväitä nauttiessamme sää parani ja aurinko pilkisteli kuuropilvien välistä. Katoksesta oli mukava katsella horisontissa avautuvaa vaaramaisemaa.

Sään parannuttua mietimme hetken, pitäisikö polku kävellä takaperin tai mennä käymään Soilun laavulla vastakkaisella alarinteellä. Päädyimme lopulta kävelemään suoraan parkkipaikalle, koska aiempien päivien retkeilyt painoivat jaloissa.

Riisin rääpäisy (4,3km) oli hyväkuntoinen. Polku oli suurelta osin sorattua kovapohjaista väylää, jota oli helppo kävellä. Nousu tunturille oli loiva. Reitti on kokeneelle retkeilijälle helppo ja sopii myös mainiosti aloittelijalle. Reitti ei vaadi erityisiä varusteita vaan oli käveltävissä lenkkareilla. Vaatetuksen suhteen kannattaa huomioida tunturin vaihtelevat sääolot.

Riisitunturin maisemat eivät kyllästyttäneet, vaikka olimme käyneet paikalla edellisenä kesänä. Alue tarjoaa useita eritasoisia reittejä, joista on varaa valita oman kunnon ja käytettävissä olevan ajan mukaan.