Jylhiä kalliota, hienoja näköaloja ja kosken kuohuja Palakoskella

Palakosken virkistysalue sijaitsee Vihdissä muutaman kilometrin päässä Veikkolan keskuksesta. Palakoski on yksi Uudenmaan virkistysalueyhdistykselle (UUVI) kuuluvista alueista. Kävimme Palakoskella lokakuussa 2020. Kävelimme alueen pääreitin, joka on 4,3 km mittainen ympyräreitti. Matkalla poikkesimme Mummusalin näköalapaikalla.

Aloitimme reitin parkkipaikalta katsoen etelään kulkevaa polkua pitkin. Lähdimme siis kulkemaan ympyräreittiä myötäpäivään. Reitti oli merkitty maastoon oranssilla värillä ja merkintöjä oli verrattaen helppo seurata. Polku nousi heti jyrkästi ylämäkeen Mustalahdenvuorelle, jolta avautui komea näköala horisonttiin asti.

Vuorelta polku jatkui etelään metsäistä kallioharjannetta pitkin. Oikealle, kallioiden väliin, jäi pieni suo. Vajaan kilometrin kävelyn jälkeen saavuimme kohtaan, jossa polku sukelsi komeiden kalliolohkareiden välistä. Tässä kohdassa oli hetken epäselvää, mihin suuntaan merkitty polku jatkuu. Merkkejä löytyi kuitenkin ja matka jatkui.

Polku kulki kalliolohkereiden välissä

Polku laski alamäkeen metsän keskelle soiseen solaan. Muutaman sadan metrin kävelyn jälkeen polun oikealle puolelle jäi komea kalliorinne. Kallio osoittautui myöhemmin kartalta katsottuna Mummusalin alarinteeksi. Kallion jälkeen polku laski edelleen alamäkeen, ja Palakosen kohina alkoi jo kuulumaan. Koski tuli näkyviin, se kohisi voimalla syvässä solassa.

Laskeuduimme kosken rantaan ihastelemaan vuolasta koskea. Koski oli jopa yllättävän vuolas , tällaisia koskia näkee vain harvoin pääkaupunkiseudun kupeessa. Polku jatkui kosken rannassa yläjuoksun suuntaan ja saapui risteykseen, josta käännyimme oikealle ylämäkeen vievää polkua Mummusalin näköalapaikalle.

Kiipesimme portaita ylämäkeen kallion laelle. Kalliolta avautui komea maisema jokilaaksoon ja horisonttiin asti. Näköala avautui länteen, joten paikka on varmastikin erinomainen ihailla auringonlaskua. Meidän vierailullamme sää oli kuitenkin syksyisen pilvinen, eikä ilta-auringon säteistä näkynyt merkkiäkään.

Mummusalin näköalapaikalta avautuu maisema länteen

Päätimme palata Mummusalista takaisin alas koskelle ja jatkaa matkaa kiertämällä oranssilla merkityn Palakosken kierroksen loppuun (1,3 km). Toinen vaihtoehto olisi ollut jatkaa Mummusalin laelta parkkipaikalle violetilla merkittyä reittiä seuraten (n. 1 km). Näillä kahdella reittivaihtoehdolla oli pituuseroa vain pari sataa metriä.

Laskeuduimme Mummusalista takaisin alas koskelle ja jatkoimme polkua oikealle eteenpäin. Polku kulki Palojärven rannassa ja kääntyi muutaman sadan metrin päässä oikealle metsään. Lopulta saavuimme takaisin parkkipaikalle.

Yhteenvetona Palakosken alue on maastoltaan monipuolinen sisältäen suuria korkeuseroja, kauniita maisemia ja vanhaa metsää. Oranssilla värillä merkittyä polkua oli helppo seurata. Polku oli paikoin vaikeakulkuinen kivikon, juurakon ja korkeuserojen johdosta. Kohokohtana vuolaasti virtaava Palakoski sekä kaunis Palojärvi. Alueella ei ole nuotiopaikkaa eikä keittokatosta, parkkipaikalla oli kuitenkin kuivakäymälä.

Lisätietoja UUVIn sivulta.

Palakosken parkkipaikka oli tyhjillään illansuussa kun palasimme reitiltä